Koła przemysłowe – budowa

W niniejszym artykule chcielibyśmy przedstawić szczegółowe dane techniczne związane z kołami przemysłowymi i zestawami kołowymi RE.

Zastosowanie

Koła przemysłowe służą do przemieszczania wszelkich przedmiotów, w których są zamontowane. Mogą to być wózki, maszyny lub duże urządzenia. Mniejszy opór tarcia w stosunku do ruchu ślizgowego daje kołom jezdnym znaczną przewagę nad innymi rozwiązaniami służącymi przesuwaniu wszelkiego typu sprzętu. Główna zaletą jest to, że do przemieszczania potrzebna jest dużo mniejsza siła.

Koła przemysłowe – budowa

koła przemysłowe

 

Koło jest podzespołem mechanicznym, w którym ruch ślizgowy jest zastąpiony przez ruch toczny poprzez obrót wokół jego osi. Koło składa się z następujących elementów: bieżnik, wieniec, korpus koła, otwór i łożysko.

• Bieżnia

Bieżnia jest zewnętrzną powierzchnią koła, czyli częścią wchodzącą w kontakt z podłożem. Może ona być gładka lub posiadać nieregularną powierzchnię (bieżnik) zapewniającą lepszą przyczepność do podłoża.

• Wieniec

Wieniec (pas toczny) jest zewnętrznym pierścieniem koła. Wytwarzany jest z różnych materiałów i określa własności jezdne koła. Wieniec może być spajany z korpusem koła (wulkanizowany lub formowany wtryskowo), może też być zamocowany na nim mechanicznie.

• Korpus koła

Korpus koła przemysłowego jest elementem łączącym wieniec z otworem. Występuje w różnych kształtach i wytwarzany jest z różnych materiałów; może być pojedynczym elementem (monolit) lub składać się z kilku wzajemnie połączonych części.

• Otwór i łożysko kulkowe

Otwór jest środkową częścią koła, która mieści oś koła lub element toczny ułatwiający jego obrót (łożysko kulkowe, łożysko rolkowe, łożysko ślizgowe, itp.)

Zależnie od konstrukcji i materiału wieńca, koła można podzielić na trzy grupy: koła z gumy, koła z poliuretanu i koła jednorodne (z twardym bieżnikiem).

Poniższa ilustracja przedstawia trzy podstawowe zestawy kołowe:

zestawy kołowe
zestawy kołowe